Sunday, April 17, 2011

Lemahnya Lelaki Kerana Wanita

Aku teringat suatu masa dahulu, ada sorang kawan aku pernah cakap, "Lelaki memang dilahirkan kuat. Apa sangat la perempuan kalau dibandingkan dengan lelaki." 





Ya, lelaki memang kuat. Kekuatan dan tenaga yang dimiliki lelaki sangat besar jika dibandingkan dengan perempuan. Sebab tu la tanggungjawab yang dipegang oleh lelaki jugak adalah sangat besar. Anak lelaki kena tolong mak bapak, suami kena tolong isteri, ayah kena tolong anak-anak.

Tapi lelaki jangan ego dan angkuh dengan kekuatan yang kita ada. Walau pun orang lelaki ni kuat, kita jugak boleh jadi lemah disebabkan wanita. Yang lelaki tu jangan tipu la kononnya langsung tak lemah bila berhadapan dengan seorang wanita. Yang tak mengaku tu ego je lebih.

Kalau nak tau, hanya dengan menggunakan suara yang lunak, mata yang bersinar, dahi yang licin, senyuman yang manis, postur badan yang melentik, gaya yang manja dan air mata tangisan, semua aset perempuan itu sudah cukup untuk membuatkan lelaki menjadi terpampan. I'm pretty sure KEBANYAKAN lelaki akan menjadi lemah apabila berdepan saat itu.

This is so true. Itulah kelebihan orang perempuan. Ada sebab kenapa aku tulis pasal semua ni. It's because I want every men including me to respect all women. Aku tengok lelaki zaman sekarang ni dah ramai sangat yang suka ambik kesempatan ke atas perempuan menggunakan kekuatan mereka hasil anugerah dari Tuhan. 

Jangan la bila korang dah anggap perempuan ni golongan yang lemah, korang pun mula nak menindas mereka. Sepatutnya korang lindungi la mereka atas dasar tanggungjawab seorang lelaki. Lelaki jugak patut mind set dalam otak mereka yang perempuan pun boleh melemahkan lelaki sebab mereka turut mempunyai kekuatan tersendiri. 


Dengan buat macam tu, baru la lelaki dan perempuan masing-masing akan saling hormat-menghormati antara satu sama lain kerana masing-masing mempunyai keistimewaan tersendiri. Lelaki kalau nak dihormati perempuan, korang kena la hormat perempuan dulu.

Ingatlah, sekuat mana pun lelaki wanita tetap dapat membuatkan mereka jadi lemah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...