Monday, October 3, 2011

Jadikanlah aku redha dengan ketentuanMu




Bismillahirrahmanirrahim
Dengan nama Allah yg Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,

Aku bersyukur kerana Allah masih lagi mengurniakan rasa sensitif kepadaku tatkala nilaian imanku merudum.Jika tidak pasti aku terus hanyut dibawa arus kelalaian dunia yg pesonanya sungguh mengasyikkan.

Alhamdulillah,
Surah Al-Ahzab Ayat 1-22 ditadabur seperti biasa namun ada rasa luar biasa yg menjengah ke hatiku tatkala aku membaca ayat ke-9:

Wahai orang-orang yang beriman, kenangkanlah nikmat Allah yang dilimpahkanNya kepada kamu. Semasa kamu didatangi tentera (Al-Ahzaab), lalu Kami hantarkan kepada mereka angin ribut (yang kencang) serta angkatan tentera (dari malaikat) yang kamu tidak dapat melihatnya. Dan (ingatlah) Allah sentiasa melihat apa yang kamu lakukan.”


Aku merenung diriku sendiri.Aku sering memikirkan sesuatu yg tak mampu atau luput daripada fikiranku.Aku mengingini sesuatu sedangkan ia bukannya miliku.

Dalam kesibukkan aku mengejar segala keinginan dunia ini aku lupa akan bait ayat ini “kenangkanlah nikmat Allah yang dilimpahkanNya kepada kamu”. Aku tak pernah hidup merempat, aku punyai keluarga bahagia, aku punyai harta walaupun mungkin tak sebanyak mana, aku punyai pendidikan walaupun mungkin tak setinggi mana.

Hasbunallah hu wani’mal wakil
Cukuplah Allah bagiku

Prasangka baikku terhadap Allah perlu melebihi prasangka baikku terhadap keluarga yg sentiasa menginginkan yg terbaik untukku.Begitu juga Allah.Allah yg menjadikan ibu bapa kita yg mempunyai rasa kasih dan sayang.Malah Allah sendiri bersifat Maha Penyayang.Semestinya Allah menginginkan sesuatu yg jauh lebih baik untuk kita berdasarkan pengetahuan dan kekuasaan Allah.

“Dan berserahlah kepada Allah (dan janganlah menumpukan harapanmu kepada yang lain), kerana cukuplah Allah menjadi Pentadbir urusanmu”
Apabila kita merasa cukup dengan Allah , Allah akan mencukupkan kita dengan nikmat-nikmatnya.

Wallahua’lam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...